Zaterdag 5 mei

5 mei 2018 - Radium Hot Springs, Canada

Columbia Icefield

Brrrrr; wat is het koud als we wakker worden. Het is binnen nog maar 1,7C! De zon schijnt al volop en staan bijtijds op om nu mooie foto's te gaan maken langs de IceParkway. Zelf vinden wij het de mooiste weg in Canada en telkens is er wel een moment om iets te fotograferen. We gaan om 8 uur op pad en knippen links en rechts even voor het plakboek. Helaas duurt het te lang om foto's te downloaden en bij ons verhaal te plakken; maar dat houden jullie nog tegoed. Bij de Sunwapta Falls gaan we eruit en maken de 2 km wandeling naar de watervallen. Gelukkig hier geen sneeuw; alleen af en toe erg modderig en zelfs plassen van smeltwater; maar gelukkig goed te doen. Het is best nog een flink eind lopen; maar wel de moeite waard. Na wat foto's gemaakt te hebben weer dezelfde weg terug en dan is het tijd voor...........koffie. We rijden daarna weer langzaam verder naar de volgende watervallen van de Atabaska.

Helaas wordt het steeds bewolkter en hebben we geen zon meer op onze foto's; maar gaan ook bij deze watervallen er weer even uit om ze te fotograferen.

Dan houden we het voor gezien en rijden door naar Jasper. Daar willen we nog even informeren of het MaligneLake toegankelijk is; want anders rijden we naar de Wapiti camping hier in Jasper en blijven daar tot maandagmorgen staan. Dan gaan we zo weer langzaam aan afzakken via Clearwater naar Vancouver. We hebben weinig campings met wifi; dus weet niet of we nog veel kunnen plaatsen. We zien het wel.Terwijl we in de library zijn komt er het Nederlandse stel naar ons toe aan wie wij onze entreekaart van het Yellowstone Park hadden gegeven. Ze staan op de Wapiti camping in Jasper en vragen hen of het een schone en mooie camping is. Ze bevestigen dit en besluiten we om ook ons kamp daar op te slaan aan het einde van de middag. Eerst gaan we nog naar het Maligne Lake dat 50 km nog vanaf Jasper ligt. Vandaag geven ze nog mooi weer; voor maandag ziet het er al somberder uit. Het Medicine Lake waar we als eerste langs rijden; staat droog. Dit is een natuurverschijnsel. Pas als het smeltwater erin komt loopt het meer vol om vervolgens weer ondergronds verder te gaan naar de canyon. We genieten van al het natuurschoon en als we eindelijk bij het Maligne Lake zijn zien we dat alles nog dicht gevroren is en staan er nog mensen op het ijs. We maken wat mooie foto's en gaan dan weer terug naar Jasper en zoeken een plekje bij de Wapiti camping. We hebben een heerlijk plekje midden in het bos en moeten voorzichtig zijn met food ivm beren. Helaas hebben we die nog niet gezien.

Sunwapta watervallenBoat HouseMeligne Lake

1. Carla:
    6 mei 2018
    Wat kan koffie dan lekker zijn hé na zo’n wandeling, ik ben benieuwd naar de foto’s.
  2. Annie/anna braam gaal:
    6 mei 2018
    Ik ben ook benieuwd nd fotos en wat een onderneming die reis van jullie
  3. Kees Hoogenboom:
    6 mei 2018
    hallo margaret en jan zit je postvak soms vol? Ik stuur je een mail, maar je leest het niet. Ik heb je bericht gestuurd over zoon Kees. Hij is helaas afgelopen maandag 30 april overleden. We zijn heel verdrietig en praten de volgende week verder.
    Jullie nog een fijne reis en graag tot ziens!
    Groeten Kees en Nel
  4. Marenske:
    6 mei 2018
    Hoi Jan en Margareth. Eindelijk had ik even tijd om jullie reisverslag te lezen. ( vader heeft in ziekenhuis gelegen, gaat goed nu ) Ben blij dat alles tot zover goed gaat en dat jullie genieten. Dikke knuffel .
  5. MAr en JAn;!:
    8 mei 2018
    Kees en Nel; van harte gecondoleerd en ik schrijf jullie even via de mail.